31.08.2010

Vottar og siklesmekker


Det er ikkje dei heilt store prosjekta her for tida. Har strikka nokre vottar i størrelse ca. 1/2- 1 år. Dei er strikka i Tiur Dalegarn på p. nr. 3. Har ikkje noko oppskrift, men det er heilt enkle vottar med ei holrad med snor i, så dei set litt bedre på.


Her kan de sjå korleis eg gjer det når eg markerer der tommelen skal vera. Det er sikkert fleire måtar å gjera det på, men her er slik eg brukar.


Dette er jo små vottar, så eg vurderte at det var nok å setja av 6 masker til tommel. Då strikkar eg til det er 6 masker igjen på eine sida. Så tek eg ein trådende i ein anna farge og strikkar dei 6 maskene.


Så tek eg dei 6 maskene inn på ein anna pinne. Deretter tek eg den grå tråden som eg strikkar med, og strikkar over dei seks maskene.


Dermed er dei 6 maskene strikka mellom to omgangar, og kan lett trekkast ut når tommelen skal strikkast. Eg brukar og å ta opp nokre masker på sidene der tommelen skal vera. Her enda eg opp med 16 masker til tommelen, og syntest det passa bra.


Så har eg sydd to siklesmekker til. Denne gongen kjøpte eg plastbelagt frotte til å ha på baksida, men eg let frotteen venda ut. Likevel la eg inn eit lag med vanleg frotte denne gongen og. Desse to er lagt ut på Epla.

20 kommentarer:

Tonemor sa...

Så flotte votter og smekker.
ønsker deg en flott tirsdagskveld.
Tone

lirosa sa...

Deilige votter og flotte smekker du har laget.

Lykkelita sa...

Slik setter jeg av masker til tommel også:)
Flotte siklesmekker - kan tenke meg bestemorgutten får nok av de etterhvert, og det er jo SUPERT!
Håper alt er bra med prinsen og at du får kose med han så ofte som mulig...
Klem fra Elisabeth

Berit sa...

Kjempefine votter og siklesmekker du har laget.
Jeg gjør akkurat som deg med tommelen til votter :)

Sidselsidserk sa...

Vottene var fine og som du sier - smart med hullrad til snor.
Her var det 5 grader i dag tidlig så det begynner å bli tid for votter.....dessverre:-))

Spurven sa...

Så fine votter! Lurt å gjøre det sånn med tommelen - ellers hekter jo inntredd, løs tråd seg fast i strikkepinnene.

Absolutt vottetid her i Indre Troms snart - sluddet og var bare en grad pluss idag. Jeg frøs på fingrene, ja.

Koselig å se innom hos deg, Bodil.

Hilsen fra Spurven

Dorthe sa...

Så mye fint du har laget siden jeg var inne her sist:) ha en fin kveld:)

Elins Strikkeri sa...

Flotte votter og smekker du har laga:)

Marit sa...

Flotte votter til små hender du har strikket.
Søte smekker er her og.
Ønsker deg en fin helg.

Bestemor Drillo sa...

Koselig votter til små hender!
Lurt med den tråden!
Ha en fin fredag! Klem fra bestemor!

Anonym sa...

Hei.Tusen takk for titten.Kjempe fine votter.Nydelige smikker.Du er kjempe flink.Tusen takk for att jeg får komme å besøke deg.Å det skal jeg gjøre en gang nå jeg kommer å besøker Aina.Skal jo være dær i tre år så det må vi jo å få til.Skal bli koselig det.Ha en riktig fin helg.Masse klemmer fra Bodil.

Solveig sa...

Så søte siklesmekker. Artig måte å lage mønster på.

Linda sa...

Så nusselege vottar. Desse kjem nok til å varme nokre småhender.

Anita Tørmoen sa...

Skikkelig fine votter:)

Sylke Feldhusen sa...

Så fine votter og smekker du har laget.

Jeg ønsker deg en god helg!

Anonym sa...

Siklesmekkene ser både fine og praktiske ut! Og votter har små barnehender alltid bruk for vinterstid!

mimouna sa...

Fine votter, og de smekkene dine er så søte. Lurt å bruke vanntett stoff på baksiden. :o)

hobbystua sa...

Heisann. Flotte votter til små barnehender,og slik strikker jeg til tommelen også.Enkelt og greit og plukke opp maskene siden. Smekkene du syr er så nusselige og ikke minst praktisk laget.
Ønsker deg en riktig fin og trivelig helg:))

. sa...

Søte små vottar.
Ja det er tida no for å strikke til vinteren.

marianne sa...

Fine votter og smekker her ja:) Kjekt å bruke rester til slike votter...Jeg strikker de på samme måte som du forklarer her. Ønsker deg ei fin ny uke!