16.07.2009

Hylleblomstsaft

Har hatt feriebesøk, og vi prøvde oss på å laga hylleblomstsaft.
Vi brukte
40 hylleblomster
1,5 sitron
1,7 l vatn

1 pk sitronsyre
1,6 kg sukker

Rens blomsten, vask sitronen og del den i skiver. Ha alt i plastbolle, og hell vatn over. La stå kjøleg i 2,5 dg. Sil av, og kok opp safta med 1,6 kg sukker, og ha i 1 pose sitronsyre. Smak til, og skum av. Vi laga både saft og gele, og det vart 1,2 l saft og 1 l gele. I safta rørde vi ut litt atamon, og i geleen tilsette vi certo. Det vart god smak på både saft og gele, så dette prøver vi gjerne igjen.



Sjå kor vakker hylleblomsten er :)



Her ligg hylleblomst, sitron og vatn og godgjer seg.



Og her er safta og geleen ferdig.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hallo.Takk for tippset.Dette ser spenende ut.Dette må jeg prøve en gang.Ha en riktig fin Sommerkveld vidre.Bodil

Elin Osa Søreng sa...

Nammenam! Takk for tipset, det skal jeg jammen notere meg- det er så moro å lage sånt sjøl! Flott å kunne bruke naturen til sånne smakfulle opplevelser :o) Ha en fin og hyllebærblomstrende helg, hilsen Elin

Dorthe sa...

Dette ser godt ut:) Det ligger en utmerkelse på bloggen min til deg. Ha en fin helg.

mimouna sa...

Mmmm, hylleblomstsaft er godt! Jeg bruker en litt annen oppskrift men de samme ingrediensene. Årets produksjon er snart drukket opp.

Greta sa...

Ser godt ut hos deg og. HAr aldri prøvd det sjølv, men kanskje til neste år.
Ha ein fortsatt strålandes sommer

Jannickes Hjemmekos sa...

Mmmm - det så deilig ut; delikat. Ønsker deg en fortsatt god sommer. Klem fra Jannicke

Kjersti M sa...

Har ikke hylleblomst her men dette så skikkelig godt ut. Fint å høste av alt det fine vi har i naturen rundt oss.
Ta en tiit i bloggen min. Der er en hilsen til deg, send videre om du føler for det :-)

Stubbetufsa sa...

Hei, Bodil!
Jeg har noe til deg på bloggen min!
Klem!

mormonsen sa...

Oi - ble tørst. Ser deilig ut. Synd vi ikke har hylleblomster her - (så vidt jeg veit).
En fin søndag til deg. :)

Irene sa...

Så spennende. Inbiller meg at det er den perfekte smak av sommer.